Alles voor een goede ondersteuning in de ontwikkeling van de peuter

Vier jaar geleden startte Petra Hermans als pedagogisch medewerker bij Peuteropvang Heerlen. Omdat ze erg geïnteresseerd was in de motivatie en gedachtegang van kinderen begon ze in die tijd ook met de studie pedagogiek aan de Fontys Hogeschool. “Ik wil weten waarom kinderen reageren zoals ze reageren. Ook wilde ik ouders daar waar nodig beter kunnen ondersteunen bij de opvoeding en mijn kennis over de pedagogische visie van de organisatie vergroten.” De studie is ondertussen afgerond, het diploma op zak. De kennis en de ervaring die Petra opdeed, gebruikt ze nu in haar nieuwe functie als VVE-coach.

De eerste afspraken op locatie hebben al plaatsgevonden. “Ik draai het programma mee, speel met de peuters en leer de pedagogisch medewerkers en hun werkwijze kennen. Bijvoorbeeld, hoe wordt VVE (Voor- en Vroegschoolse educatie) gebruikt, hoe reageren de peuters, hoe ervaren leidsters de methode waarmee ze werken. Ik zie enthousiaste leidsters die genieten van het effect dat het werken met de methodes Speelplezier of Piramide op de peuters heeft. Daar kan ik zelf ook heel blij van worden, die reacties bijvoorbeeld tijdens het demonstratiespel met Snuf. Maar ik weet uit ervaring ook dat je in de drukte van een ochtend of middag die kleine dingen uit het oog kunt verliezen. Dat besefte ik als pedagogisch medewerker op momenten dat er een ‘vreemd’ iemand op locaties was. Iemand die met andere ogen naar de peuters en naar mij keek. Iemand die zichtbaar genoot van wat er zich in de groep afspeelde en die ook mij weer liet zien, kijk, hier doe je het voor. Ik wil leidsters helpen dat succesgevoel vast te houden, zodat we samen die peuter goed kunnen begeleiden en ondersteunen in hun ontwikkeling.”

“Als VVE-coach kijk en denk ik mee,” vervolgt Petra, “niet om te zeggen hoe het moet, maar om de pedagogisch medewerker te laten ontdekken wat er al goed gaat en wat beter of anders kan. Of hoe VVE bij een bepaald probleem nog gerichter ingezet kan worden. Daarnaast vinden er overleggen plaats met de teams, de VVE-coaches en met het bestuur. Ook zal ik mijn kennis blijven vergroten met trainingen en cursussen. In dat alles staat het kind centraal. Want daar doen we het met z’n allen voor, voor de peuters; hun ontwikkeling en hun geluk.”

 

 

 

Reageren is niet mogelijk