Artikel De limburger

Keithley (5) uit Heerlen had twintig keer per dag een driftbui, maar zit nu rustig in de klas

door Carola de Boer

Keithley bloeide op in de startklas. Links leerkracht Sylvia, rechts moeder Mandy. Afbeelding: Luc Lodder

Kinderen die een moeilijke start in hun jonge leven hebben, hoeven lang niet altijd naar het speciaal onderwijs. Keithley (5) uit Heerlen bewijst dat. De startklas was zijn redding.

Keithley was twee jaar en enorm gefascineerd door lichtschakelaars. Aan-uit, aan-uit ging het steeds. Moeder Mandy Warnas werd er soms wanhopig van. Hij staarde naar het plafond en zonderde zich af. Op de peuterspeelzaal werd een taalachterstand geconstateerd.

Autisme

„Ik heb twee jaar lang alles geprobeerd”, vertelt Mandy. „Diverse bureaus, instellingen en specialisten hebben Keithley onderzocht. Vaak zagen ze symptomen van autisme. Hij ging naar een medisch kinderdagverblijf, maar ook dat ging niet goed. Hij had twintig keer per dag een driftbui, dan stampte hij met zijn voeten en schreeuwde. Hij kon zich gewoon niet uiten.”

Na een lange zoektocht waarbij Mandy cursussen volgde om om te gaan met Keithleys gedrag, klopt ze ten einde raad aan bij de gemeente Heerlen met haar verhaal. „Daar zeiden ze tegen mij: ‘We weten wel iets, de startklas’. En zo stond ik bij basisschool De Wegwijzer in Heerlen op de stoep. Dat was in november 2019. Keithley was vier jaar, sprak drie woordjes en had nog een luier aan.”

Veel geleerd

Sinds een paar maanden zit Keithley in het reguliere onderwijs, tussen alle andere kleuters. „Hij praat al hele zinnetjes en zoekt contact met andere kinderen”, vertelt Sylvia Garritsen, de leerkracht van de startklas. „Hij heeft in anderhalf jaar héél veel geleerd.”

Inmiddels hebben scholenkoepels Innovo en Movare negen startklassen op diverse basisscholen ingericht. Ze werken samen met zorgpartners als JenS, Scoor, Talent en Xonar én met diverse gemeenten in Parkstad. Alle partijen willen voorkomen dat kinderen al op jonge leeftijd doorgestuurd worden naar het speciaal onderwijs.

‘Groep nul’

De startklas is een soort ‘groep nul’, voor kinderen met problemen op het gebied van gedrag, taal, sociale vaardigheden of op medisch vlak. „Soms is het een combinatie en moeten we eerst uitzoeken wat het hoofdprobleem is”, verklaart schooldirecteur Susanne Kikken.

De jonge kinderen krijgen in de startklas tijd en aandacht van leerkrachten en zorgprofessionals om zich te ontwikkelen. „We hebben een meisje van vier jaar gehad dat niet kon eten. Ze spuugde alles uit”, vertelt leerkracht Sylvia. „Met héle kleine hapjes, het verleggen van de aandacht en het waarderen van haar talenten is ze weer gaan eten. Ze zit nu op een reguliere basisschool.”

Lees ook: Startklas in Parkstad moet voorkomen dat kleuter ‘met rugzakje’ onnodig naar speciaal onderwijs wordt gestuurd

Sinds de start in augustus 2019 op De Wegwijzer zijn er zeven kinderen uitgestroomd, waarvan zes naar de gewone basisschool in de eigen wijk en één naar het speciaal basisonderwijs. In de startklas zitten tien tot twaalf kinderen.

„Ik ben met Keithley gaan oefenen op de basisvaardigheden”, zegt leerkracht Sylvia. „Zoals puzzelen bijvoorbeeld en stapsgewijs leren omgaan met materialen zoals een potlood en een schaar. Met veel rust en herhaling. We hebben ervoor gezorgd dat hij lekker in zijn vel ging zitten. Ook zorgverleners hebben Keithley geholpen.”

Thuis

Corona gooide wel roet in het eten. Het was voor Mandy vorig jaar niet gemakkelijk toen Keithley tijdens de eerste lockdown permanent thuis was. „Dat was zwaar. Nu bij de tweede lockdown ging het veel beter. Het waren leuke opdrachten die hij kreeg. Zoals: zoek vierkanten in huis of zoek rode spullen, maak een foto en app ze naar de juf.”

De startklas begon vier weken eerder dan het reguliere basisonderwijs, met hele groepen een halve dag. „We hielden in schriftjes bij hoe het die dag was gegaan, omdat ouders niet op school mochten komen”, vertelt de leerkracht.

Regiofunctie

Keithley is stapje voor stapje gaan wennen bij de kleuters in groep 1. Elke dag een beetje meer. Omdat de startklas een regiofunctie heeft, stromen kinderen ook uit naar de basisscholen in hun eigen buurt. „We bieden onderwijs op maat en vooral rust en veiligheid waardoor we nauwelijks meer verwijzen naar het speciaal onderwijs”, besluit directeur Susanne Kikken.

Bron: Keithley (5) uit Heerlen had twintig keer per dag een driftb… – De Limburger

Reageren is niet mogelijk