Doe je peuter taal cadeau

We schrijven het regelmatig: voorlezen is goed voor de taalontwikkeling van een kind. En alle ouders willen het beste voor hun kind. Maar wat als je voorlezen en lezen niet leuk vindt? Of het lukt niet zo goed, of je denkt dat je geen fantasie hebt? “Dan is er wat extra motivatie nodig,” weet Ivette Sprooten.

Ivette is adviseur bij Cubiss. Cubiss ondersteunt organisaties die zich bezighouden met vragen rondom lezen, leren en informeren. Denk onder andere aan het onderwijs en bibliotheken. Het plezier in lezen en voorlezen verhogen is daar een onderdeel van. “In de peuteropvang, op scholen of in bibliotheken wordt veel voorgelezen. Maar het leesplezier begint natuurlijk thuis,” benadrukt Ivette. “Voorlezen, praten over boeken, zelf lezen, thuis boeken hebben of met je kind naar de bibliotheek gaan. Het hoort allemaal bij de zogenaamde leesopvoeding. Maar stel je leest je kind nooit voor, omdat je het niet leuk vindt. Of je bezoekt de bibliotheek niet, omdat je niet goed weet wat je daar moet? En je weet dat je kind daardoor een taalachterstand oploop, dat wil je als ouders niet. Je wilt dat je kind mee kan komen op school, zonder achterstand. Dat het later de vervolgopleiding kan kiezen die het wil en dat het mee kan komen en doen in de maatschappij. Die ontwikkeling in de toekomst hangt af van de leesopvoeding op jonge leeftijd. En die begint al op het moment dat je kind nog een baby is. Praat vooral over de moeite die je hebt met lezen of voorlezen. Bijvoorbeeld met de leidster van de peuteropvang of loop binnen bij de bibliotheek. Leg uit waarom je voorlezen niet leuk vindt. Er zijn namelijk zoveel mogelijkheden om wel met taal bezig te zijn. Denk aan knisperboekjes en badboekjes voor baby’s, prentenboeken waarbij je samen met je kind verhaaltjes kunt verzinnen, zing liedjes, praat met je baby tijdens het aankleden enzovoorts.”

Hoe belangrijk voorlezen is, ziet er zo uit in cijfers: een 4-jarige waaraan van jongs af aan is voorgelezen, kent 3500 woorden. Diezelfde 4-jarige waaraan niet is voorgelezen, kent er 1500. Ivette: “Groot verschil hè? Gun je kind die aandacht, voor taal, voor elkaar. Want dat maakt dat het kind vooruitkomt.  Dat het zich zonder moeite kan ontwikkelen en kan werken aan een goede toekomst.”

Reageren is niet mogelijk