Dubbel plezier van een gezonde boterham

Een kijkje nemen in de keuken van de bieb. Wie wil dat nou niet? Nou, dat gaan we doen vandaag. Letterlijk. Want in die keuken maakt Andrea haar gezonde lunch klaar. We kennen Andrea van de nieuwsbrief. Ze geeft voorleestips en deelt leesactiviteiten en boeken. De peuters kennen haar van het voorlezen op locatie. En wij gaan nu te weten komen wat haar lievelingsgroente is. Kortom, de groe(n)te van juf Andrea.

De groentes die ze mee heeft genomen stalt ze uit op tafel.  Andrea is gek op rauwkost. Het liefst eet ze salades. En het allerliefst eet ze haar worteltjes, paprika, venkel en bleekselderij rauw.  “Maar ook fruit zoals granaatappel, frambozen en bosbessen eet ik graag. Mijn goede voornemen voor dit jaar is dat ik goed ontbijt en lunch. Met groente en fruit. Vooral als je zoals ik vaak gehaast van de ene naar de andere afspraak moet. Dan is de tijd en de rust nemen voor een gezonde lunch heel belangrijk. En het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld. Vandaag beleg ik mijn verse broodje met kaas en mini-tomaatjes en strooi daar wat versgemalen vierseizoenen-peper over. Zo lekker!”

De voorbereidingen voor de gezonde lunch doet Andrea de avond van tevoren al. “Dat snijden en voorbereiden is al het halve werk. En het geeft mij een goed en trots gevoel dat ik er tijd voor heb genomen. De volgende dag ben ik blij met de voorgesneden rauwkost voor op mijn gezonde boterham. Dubbel plezier. En wat een traktatie!”

Warme herinneringen heeft Andrea aan haar oma die altijd zo’n rustmoment in de dag inlaste. “Ze ging dan op haar gemak een appel zitten schillen. Met zo’n kartelmesje. Dat maakte zo’n mooi patroon op de appelpartjes. Ik genoot als kind van dat rustmoment samen met oma.”

Ondertussen staan alle ingrediënten voor een gezonde boterham uitgestald. Van tomaatjes tot granaatappel en van stukjes kokosnoot tot selderij. “Dat wat ik nu niet op mijn broodje doe, snoep ik tussendoor. Veel beter dan een koekje of chocolaatjes!”

 

Wat je nodig hebt:

Een bruin broodje (Andrea koos voor een walnoten broodje)

of bruine boterham

Beleg, bijvoorbeeld kaas (Jong of oud, wat je lekker vindt)

Rauwkost naar keuze.

Bijvoorbeeld:

tomaatjes

selderij

venkel

sla

komkommer

worteltjes

paprika

 

Hoe je het maakt:

Beleg je broodje met wat boter en kaas

Versier de kaas met groente naar keuze

Eet de overige groenten en eventueel wat fruit later als snack.

Strooi er wat peper of kruidenzout over en…

 

Eetsmakelijk!

Reageren is niet mogelijk