Een spruitje prikken met de wethouder


Jarenlang was hij geschiedenisleraar. Sinds 2014 is hij wethouder in Heerlen. Jordy Clemens heeft onder andere onderwijs in zijn portefeuille. Dat is de reden dat ook Peuteropvang Heerlen hem goed kent. Hij las al regelmatig voor in peuteropvanglocaties, nam placemats en boekjes in ontvangst, gaf het startschot voor de peuter4daagse en nog veel meer. Dit jaar ontving hij bij het Pim en Poes boekje over groente een mooie rode schort. Die kan hij goed gebruiken voor deze rubriek. Want…jullie krijgen de groenten van meester (wethouder) Jordy Clemens!

En nu niet meteen blèh roepen als we verklappen wat Jordy gaat koken. Want op het menu staan spruiten. “Ik ben er gek op,” verklapt Jordy, “op spruiten, maar ook op erwten. Niet alleen vind ik ze erg lekker. Ze zijn ook nog eens eenvoudig klaar te maken en spruiten zijn supergezond.”

Spruiten bevatten drie keer zoveel vitamine C als sinaasappels. Daarnaast zijn ze rijk aan B-vitaminen, foliumzuur, magnesium, kalium en vezels én vitamine A. Al die vitaminen zorgen voor een goede weerstand en helpen je hersenen en zenuwstelsel om goed te functioneren. Al die vitaminen zorgen ook nog eens voor voldoende energie. Tja, dan snappen we wel waarom dit Jordy’s favoriete groente is.

Ook Jordy’s grootmoeder is dol op spruiten. “Zij maakt ze altijd klaar met kerst. Maar dan wel iets uitgebreider, met spekjes en ui. Heerlijk. Mijn oma tilt spruiten naar een hoger niveau.

Ondertussen heeft Jordy de spruiten schoongemaakt, water gekookt en de spruitjes in de pan gedaan. “Even prikken met een vork of ze gaar zijn. Ja, perfect.” Hij giet de spruitjes af, beetje nootmuskaat erop en proeven maar. Helemaal niet blèh, maar héérlijk!

“Ik ben geen keukenprins en de meeste dagen zijn van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat gevuld met afspraken en vergaderingen. Dus kies ik voor gemakkelijk en toch gezond. Hoe lang ben ik nu bezig geweest? Tien minuten? Spruiten zijn sneller klaar dan pizza of friet. Gezond fastfood dus!”

Ingrediënten:

Spruiten

Nootmuskaat

Kook de spruiten beetgaar (ongeveer 8 – 9 minuten), giet ze af en bestrooi met nootmuskaat

Tip van Jordy: “Vandaag eet ik alleen spruiten. Maar ze zijn ook heerlijk met een stukje vlees of vis, een aardappeltje of zoete aardappel. Zoete aardappel maak ik klaar in een ovenschotel. Snijd de zoet aardappel in blokjes, bestrooi met paprika, chilipoeder, komijn, peper en zout en olijfolie. Even in de oven en smullen maar!”

Reageren is niet mogelijk