Extra aandacht voor taal met de VoorleesExpress

Shaam van bijna vier jaar maakt de deur open. Ze staat al te huppelen, want zij weet wat er het komende uur op het programma staat, namelijk voorlezen. En dat voorlezen doet Dhurata Elezi, student aan Zuyd Hogeschool en vrijwilliger bij de VoorleesExpress. “Ik heb de VoorleesExpress als project voor school gekozen. Want lezen vind ik belangrijk voor kinderen; lezen verhoogt de woordenschat.”

Dhurata volgt Shaam naar de woonkamer, daar is ook de mama van Shaam. Het gezin komt uit Syrië. Vader spreekt de Nederlandse taal al goed, moeder is nog bezig die te leren. Ze nemen plaats op de bank. Dhurata haalt enkele boekjes uit haar tas en laat de peuter kiezen. Het wordt ‘Cijfers in de zee’. Shaam nestelt zich tegen Dhurata aan en het voorleesuurtje gaat van start. Dhurata leest de zinnen, wijst de illustraties aan, stelt vragen en herhaalt de woorden. Shaam spreekt haar na. Maar ook moeder doet mee. Ze spreken woorden als bultrug uit en woorden als vis, zee, water. Ook tellen ze de vissen en benoemen de kleuren. “Je leert de ouders/verzorgers om op een juiste manier voor te lezen,” legt Dhurata uit, voor wie dit haar eerste voorleesgezin is, “ook geef ik ze tips hoe ze hun boeken kunnen uitkiezen of hoe ze het lezen op een leuke manier kunnen overbrengen op het kind.”

Ook papa is erbij komen zitten. Hij kijkt lachend toe. “Ik vind dit moment heel belangrijk voor Shaam. In de peuteropvang lezen ze ook voor, maar dit uur is alle aandacht alleen voor mijn dochter. Dat vind ik fijn en ik denk dat ze er veel van leert.”

In de woonkamer zijn ze ondertussen aan het tweede boek begonnen. Dat gaat over zeemeerminnen. Als de aandacht van Shaam iets verslapt, haalt Dhurata een spel tevoorschijn. “Omdat ze nog een beperkte woordenschat heeft, maak ik meestal een taalspelletje. Ik heb bijvoorbeeld kaartjes met als thema Frozen uitgeprint en daarmee hebben we een verhaal bedacht. Of ik speel memory met haar.”

Deze middag liggen er memorykaartjes met prinsessen op tafel. Shaam maakt haar eigen spelregels. De gevonden kaartjes legt ze kaarsrecht naast elkaar. Dhurata laat haar haar gang gaan, maar ondertussen blijft ze de woorden herhalen die bij de plaatjes horen en al spelend en schuivend met de kaartjes, leert Shaam er nieuwe woorden bij.  “Shaam doet altijd goed mee. Je merkt soms dat na een tijdje haar concentratie iets verminderd, maar dat past bij haar leeftijd. En ik zorg dat ik altijd een spel bij me heb, zodat er variatie zit in het voorleesuurtje. Zelf merk ik al, dat ze er een aantal woorden bij heeft geleerd zoals vis en bloem.

Het voorleesuur is voorbij, en Shaam kijkt beteuterd. “Maar volgende week kom ik weer,” belooft Dhurata. En dan neemt de peuter al huppelend afscheid.

Meer informatie over de Voorleesexpress op https://voorleesexpress.nl/locatie/heerlen

 

 

 

Reageren is niet mogelijk