‘Samen leren we om verder te kijken’

radarOnlangs ging de pilot ‘Vroegsignalering’ van start. Een samenwerking tussen PWH en Radar om problemen bij peuters vroeg te herkennen en aan te pakken. Aniek Vergouts en Daisy Nieman, medewerkers van Radar, gaan de leidsters van in eerste instantie acht zalen ondersteunen en adviseren bij hun vragen rondom peuters. “Wij hebben er erg veel zin in”, weten Aniek en Daisy, “we hopen de leidsters te kunnen ondersteunen, maar we gaan er zelf ook veel van leren.”

Daisy Nieman (links op de foto) deed de PABO en komt dus uit het onderwijs. “Maar ik had sterk de behoefte om me meer te verdiepen en ben verder gaan studeren. Speciaal onderwijs met als specialisatie gedragsproblematiek. Na die studie wist ik dat ik niet meer het reguliere onderwijs in wilde. Via via kwam ik bij KBC ’t Knoevelhöfke in Landgraaf terecht, het multifunctioneel kinderbehandelcentrum van Radar. Binnen de uitdagende en stimulerende omgeving van ’t Knoevelhöfke kunnen kinderen zich spelenderwijs ontwikkelen. Later ben ik de naschoolse opvang van Radar gaan doen. Ik onderhoud onder andere de contacten met de gemeente, houd me bezig met zorgplantaken, indicatie verlengen en regel de nieuwe intakes. Daarnaast werk ik in de groep en ben ik me meer gaan verdiepen in projecten zoals ‘Vroegsignalering’ met PWH. Omdat ik pas een cursus coachen heb afgerond, sprak dit project me erg aan.”

Ook Aniek Vergouts volgde de cursus coaching. “Het coachen sloot vooral aan bij mijn interesses en verdere professionele ontwikkeling. In 2012 studeerde ik af als Social Worker. Tijdens mijn stages heb ik ervaring opgedaan in zowel Nederland, onder andere bij KBC ’t Knoevelhofke, als in het buitenland. De jaren na mijn opleiding werkte ik bij Pergamijn (organisatie die ondersteuning op maat biedt aan mensen met een (verstandelijke) beperking (red.)), ging weer reizen en toen ik terugkwam was er een plek vrij bij ’t Knoevelhöfke en vroeg men mij terug te komen.
Momenteel werk ik binnen de naschoolse opvang van Radar. Hiernaast werk ik ondertussen al een jaar binnen een buitenlocatie van behandelcentrum ’t Knoevelhöfke, Alles kidts, gelegen binnen Humanitas in Heerlen. Op deze manier kunnen kinderen zorg krijgen in hun eigen omgeving. Heel mooi om zo’n groep zelf vorm te mogen geven en me bezig te houden met de ontwikkeling van het jonge kind. De cursus coaching sloot naadloos aan bij die samenwerking met Humanitas en nu dus ook bij de pilot ‘Vroegsignalering’.”

Een jaar lang gaan Aniek en Daisy leidsters van verschillende zalen ondersteunen bij hun hulpvraag. “Allereerst willen we leidsters en groepen leren kennen. Die basis van vertrouwen vinden wij nodig om ons werk überhaupt te kunnen doen. Wij gaan de groep niet overnemen, ook gaan wij niets invullen of opdragen. Wij delen alleen onze kennis en ervaringen met de leidsters. De ene leidster heeft misschien al een vraag, in een andere groep komt dat wellicht wat later. Wat we wel al hebben ontdekt tijdens de gezamenlijke start van de pilot is dat leidsters er heel erg voor open staan. Wij weten ook niet alles, maar samen leren we elkaar verder te kijken. Want ook wij gaan veel leren van deze samenwerking.”

Wat de verwachtingen zijn? Daisy: “Ik hoop van harte dat wij een meerwaarde kunnen zijn voor de leidsters en in de peuterspeelzalen. Daarnaast is dit een goed project om ons verder te ontwikkelen in het coachen.” “We leren van elkaar”, vult Aniek aan, “over de ontwikkeling van het kind hoeven de leidsters niets te vertellen, daar weten zij alles van. Maar ik hoop dat we de leidsters vanuit die eigen inzichten met nieuwe energie aan de slag kunnen laten gaan.”
“Wij gaan er open in”, weten Aniek en Daisy, “de behoefte en vraag van de peuterleidster is leidend en daar gaan we mee aan de slag. Heel fijn dat we elkaar hebben om te sparren. Dit wordt een mooi avontuur.”

Reageren is niet mogelijk