Soms tien keer proeven voor het beste resultaat!

Wie kent de slogan nog: twee ons groente en twee stuks fruit, dan houd je het een heel stuk langer uit! Goede reden voor peuteropvang Heerlen (POVH) en Voerendaal (POVV) om samen met Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) Heerlen veel met gezond eten (én meer bewegen) bezig te zijn. In alle peuteropvanglocaties drinken de peuters water, eten ze fruit, zijn er tijdens de ochtend of middag verschillende beweegmomenten en doet de beweegrugzak de ronde. En na al die aandacht voor fruit, water en bewegen is het de beurt aan groente om eens in de schijnwerpers gezet te worden. Maar waarom is groente eten eigenlijk zo belangrijk?

Marlou Eggen is Adviseur Gezondheidsbevordering bij de GGD en vervangt Mandy Braun als adviseur voor de peuteropvang namens JOGG Heerlen. “Broccoli, andijvie, wortel, aubergine, zuurkool, bonen;  groente is gezond. Groentes bevatten onder andere vitamines en mineralen, stoffen die onmisbaar zijn voor een goede werking van ons lichaam. Een tekort aan een bepaalde vitamine of mineraal kan ons ziek maken. Ook bevatten groentes vezels, calcium en ijzer, stoffen die nodig zijn om onze darmen goed te laten werken, om goed te groeien, voor sterke botten en gezonde hersenen.”

Minimaal 250 gram per dag hebben we nodig, liefst meer volgens het Voedingscentrum. Toch kost het regelmatig moeite om voldoende groente (en fruit) te eten en komen we niet aan de aanbevolen hoeveelheden. Vaak lusten we het niet en soms hebben we sommige soorten zelfs nog nooit geproefd. Marlou: “Een kind heeft soms tien keer proeven nodig om aan een smaak te wennen. Geef het dus niet meteen na de eerste keer op. Een kind, en ook wijzelf, moeten groente leren eten en smaken en structuren leren kennen.”

Om al die verschillende groentes meer aandacht te geven, starten POVH en POVV na de herfstvakantie met ‘dinsdag-groente-dag’. Met korte berichten willen we de onbekendere en bekende groentes aan jullie voorstellen, delen we recepten en tips. Maar ook foto’s van peuters die tijdens de pauze in de peuteropvang smullen van worteltjes, paprikareepjes, courgettefrietjes enzovoorts. “De manier van groente aanbieden in de peuteropvang, maar ook thuis, maakt veel verschil. Maak er een kleurenfeestje van. Rode, gele en groene paprika in reepjes gesneden ziet er al heel gezellig uit,” weet Marlou, “daarnaast vinden peuters het fijn om te ‘helpen’ in de keuken, je ziet dan dat ze dan soms al vanzelf van de groente gaan “snoepen. Laat ze kijken als je groente wast of snijdt en biedt groente vaker aan als tussendoortje.”

Vaak gehoord argument om geen verse groente te eten is dat het duurder zou zijn dan groente in pot of pak. Marlou: “Koop groente van het seizoen, die is goedkoper en vaak smakelijker. Wat ook leuk is, is om samen met je kind enkele plantjes in de tuin of in een bak te zetten. Denk aan courgette, tuinkers of tomaat. Kinderen vinden het heel leuk om de plantjes te verzorgen en vooral om ze te zien groeien. En hoe lekker is het dan om de geplukte groente zelf op te eten!”

Heb je vragen over groente, mail die naar marlou.eggen@ggdzl.nl. Met de start van dinsdag-groente-dag gaan we ook regelmatig een vraag van ouders behandelen.

 

Reageren is niet mogelijk