‘Wij speelden in op de creativiteit van de leidsters’

Twee jaar lang hebben ze hard gewerkt om letterlijk nog meer beweging in de organisatie te krijgen. Ze gaven beweegcursussen aan leidsters, beweeglessen aan peuters, deelden Nijntje beweegdiploma’s uit en onderstreepten iedere keer opnieuw het belang van bewegen voor de gezondheid en de ontwikkeling van peuters. Op de vraag of Dieni Grooten, trainster bij Gymnastiekvereniging Coriovallum Heerlen en docent bij de KNGU en Sonja Vettter trainster Beweegkriebels en teamleidster bij kinderdagverblijf de Berenboot tevreden zijn, klinkt het volmondig “Ja!” Toch is er een aarzelende ‘maar’ hoorbaar. “We moeten ‘ons kindje’ nu loslaten en dat kost wel wat moeite.”

Het project begon twee jaar geleden. Het moment dat ook Dieni en Sonja elkaar leerden kennen. Sonja: “Ik hoorde over het beweegproject en gaf aan dat ik daar ook wel iets in zou willen betekenen.” “Ik was al bezig met het project, maar kon Sonja’s hulp heel goed gebruiken,’ vult Dieni aan.
In twee groepen, één in 2016, de andere dit jaar, werden de beweegcoördinatoren van Peuterspeelzaalwerk Heerlen opgeleid. Ook gaven de door Dieni opgeleide trainsters beweeglessen in verschillende peuterspeelzalen. “Wat er aan beweging werd gedaan, was al goed, maar het kon op sommige punten beter. De leidsters zijn de professionals, zij zijn heel creatief en wij hebben daarop ingespeeld. Het beweegprogramma was daardoor op vele fronten een bewustwordingsproces. We legden bijvoorbeeld uit welke invloed sommige bewegingen hebben op de ontwikkeling van het kind en we deelden tips en ideeën. We hebben de leidsters onder andere laten ontdekken, dat door minder voorzichtig te zijn, kinderen meer zelfvertrouwen krijgen. Durf ze bijvoorbeeld eens los te laten als ze over een bank lopen. Onze doelstelling was om meer aandacht aan bewegen te besteden binnen het peuterspeelzaalwerk en de kinderopvang en daarin zijn we geslaagd. Maar hier stopt het niet, hier begint het past. Want hoe gaat het bewegen ingepast worden in het beleid? Blijven leidsters en de beweeg-coördinatoren de aangereikte tips toepassen in hun planning? Hoe wordt de vertaalslag naar de ouders gemaakt? Met opfriscursussen gaan we het enthousiasme weer aanwakkeren en daar waar nodig de enorme kundigheid die er al is, nog meer verbeteren.”

Niet alleen hebben beide trainster heel veel enthousiaste leidsters en peuters gezien (Sonja: ‘als ik binnenkwam met een tas vol spullen, stonden de kinderen al nieuwsgierig om me heen’), ook leerden ze zelf veel van de beweeglessen. Dieni: “Een positieve benadering werkt beter dan mensen dingen opleggen.” “Ook hebben we veel opgestoken van de creativiteit van de leidsters,” weet Sonja. “We hoefden maar één ding aan te dragen en de ideeën kwamen los. Ik hoop dat die creativiteit dagelijks wordt omgezet in bewegen!”

Reageren is niet mogelijk